top of page
תמונת הסופר/תחיים חליוה

תיאום ציפיות מול הילדים? האומנם?!

עודכן: 3 בפבר׳

מאת: ליאת גולן

אל תצאו מנקודת הנחה שהילדים שלכם יודעים מהן הציפיות שלכם!! פשוט תגידו להם אותן!

הילדים של כולנו צריכים כל הזמן הסבר, תיווך, יחס אישי ושיח מכבד וזה נכון תמיד ובכל נושא. זה בטח נכון כאשר אנחנו רוצים לחנך אותם לערכים של כיבוד הורים, כבוד לזולת, נימוס ושמירה על כללים. תחשבו על מקום עבודה חדש, מה הדבר הראשון שאתם שואלים את עצמכם? מה דורש התפקיד? נכון!? כלומר, אתם רוצים לדעת מה מצפים מכם? זה בדיוק מה שהילדים שלנו צריכים: תיאום ציפיות! כאשר אנחנו, כהורים האמונים על חינוכם, יושבים מולם, בשיחה נעימה ומכבדת, ומסבירים להם, באופן מדויק מה אנחנו מצפים מהם, אנחנו מצמצמים את הסיכוי להתאכזב מהתנהגויות לא רצויות. בשיחת תיאום הציפיות אנחנו מלמדים אותם דרכי התנהגות מקובלות, דרכים לפתרון בעיות והתמודדות עם קשיים. ולא פחות חשוב, אנחנו מחדדים לעצמנו מהן הציפיות שלנו מילדינו.

לעומת זאת, כאשר אנחנו מתאכזבים ממעשה שהם עשו (או לא עשו), מבלי שיידענו אותם מה אנחנו מצפים מהם, אין לנו זכות לגעור בהם!!! הילדים שלנו חכמים ונבונים, לפעמים יותר ממה שאנחנו חושבים. מהיום שהם נולדו הם לא מפסיקים ללמוד, חלק מתהליכי הלמידה שלהם התרחשו באופן עצמאי, חלק באמצעות חיקוי וחלק בעקבות לימוד או הדרכה. הם למדו לזהות קולות, גילו את האפשרות להזיז ידיים ורגליים, למדו ללכת, לדבר, לזהות חפצים, חיות ואנשים ועוד.


אז אם יש משהו שחשוב לנו שהם יגידו, יעשו או ידעו, כדאי שנחשוב על השיחה הבאה שלנו ועל האופן שבו אנחנו נלמד אותם. אל תוותרו מראש, שיחות עם הילדים שלנו לא צריכות להרתיע אותנו, להיפך. הורים שמקיימים שיחות עם ילדיהם הם הורים שמשמשים דוגמה אישית מצוינת לפתיחות, לאמפתיה ולשיתוף של רגשות. הלכה למעשה: כאשר הילדים שלנו מתנהגים בחוסר נימוס כשיש לנו אורחים בבית.

זה מתסכל אותנו, מרגיז ומאכזב. אבל ממה אנחנו מאוכזבים? מהעובדה שהילד לא רוצה לחלוק את הצעצועים שלו? אולי מהאופן שבו הוא הסתער על הכיבוד שהוגש כאילו לא ראה ממתקים מימיו (והרי ברור שראה) אל לנו להתאכזב!! אנחנו אשמים. אם לא נלמד אותם הם פשוט לא ידעו.

וכשאנחנו מלמדים, כדאי שנעשה זאת בשיטה מובנית וברורה, באופן מלמד ולא מקטין, חלילה. דוגמה נוספת, כשאנחנו נכנסים לקניון, כדאי להסביר לילדינו מה אנחנו מתכננים לקנות בקניון, להציע להם משהו שאנחנו כן מסכימים או ליידע אותם שיוכלו לבחור דבר אחד, או כל הסדר אחר שמתאים לנו.. העיקר לתאם ציפיות באופן מכבד. שיחות של תיאום ציפיות מתאימות ונחוצות תמיד, הן לפני פעולות יום יומיות כגון הנחת הילקוט בחדר עם החזרה מבי"ס, הן לפני פעולות שמתקיימות לעיתים כגון יציאה להצגת ילדים או ביקור אצל סבא וסבתא.

כמובן, תיאום הציפיות אינו אבקת קסמים, לא כל הבעיות נפתרות ויש הורים שיגידו "אמרתי עשרות פעמים, זה לא קורה.." זה כנראה נאמר בדרך לא נכונה או לא מספיק ברורה. אל תאבדו תקווה, תמיד אפשר לשנות ולשפר, בהצלחה.


אולי יעניין אתכם...

מה מעניין אתכם לקרוא? 

בחרו קטגוריה

בחרו תגית

bottom of page